БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ УЧАСНИКІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

ЗАХИСТ ЗДОРОВ'Я І ЖИТТЯ СТУДЕНТІВ В БУДЬ-ЯКИХ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ ОДНА З НАЙГУМАННІШИХ І НАЙВАЖЛИВІШИХ ЗАВДАНЬ. З ОТРИМАННЯМ СИГНАЛУ ОПОВІЩЕННЯ ТА ІНФОРМАЦІЇ ПРО НАДЗВИЧАЙНУ СИТУАЦІЮ ВИХОВАТЕЛІ, ПЕДАГОГИ, АДМІНІСТРАТИВНИЙ ПЕРСОНАЛ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ ПОРУЧ З СТУДЕНТАМИ ЗОБОВ'ЯЗАНІ ПРИЙНЯТИ ВСІ ДОСТУПНІ ЗАХОДИ, РЕКОМЕНДОВАНІ НАСЕЛЕННЮ З МЕТОЮ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ СТУДЕНТІВ. ТАКИМИ ЗАХОДАМИ, В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД ОБСТАВИН, МОЖУТЬ БУТИ: ЕВАКУАЦІЯ СТУДЕНТІВ З НЕБЕЗПЕЧНИХ МІСЦЬ, НАДАННЯ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ, СТВОРЕННЯ НОРМАЛЬНИХ САНІТАРНО-ГІГІЄНІЧНИХ УМОВ, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОВНОЦІННИМ ХАРЧУВАННЯМ, ВЖИВАННЯ ЗАХОДІВ ДО РОЗШУКУ БАТЬКІВ (РОДИЧІВ) СТУДЕНТІВ. Під час надзвичайних ситуацій обов'язок стежити за тим, щоб студенти не були розлучені зі своїми батьками або вихователями, покладається в першу чергу на їх сім'ю, заклад чи установу, де перебувають студенти, на місцеві органи влади і Укряд країни. У разі стихійного лиха, аварії або катастрофи студентам повинні бути забезпечені: необхідна кваліфікована медична допомога, оптимальні санітарно-гігієнічні умови та повноцінне харчування.

– роз’яснювати порядок укриття студентів у захисних спорудах, забезпечувати засобами індивідуального захисту;

– підготувати все необхідне для евакуації студентів або перебування їх тривалий час в захисних спорудах;

– постійно контролювати правильність застосування студентами засобів захисту;

– пам’ятати, що із АІ-2, крім знеболюючих засобів і радіозахисного засобу № 2, студентам віком до 15 років дають половину дози дорослих;

– проводити посадку студентів на транспортні засоби у першу чергу;

– при відсутності захисних споруд, будувати найпростіші укриття і розміщувати там студентів та жінок з дітьми у першу чергу;

– при отриманні сигналу про ту чи іншу надзвичайну ситуацію діяти тільки згідно з рекомендаціями штабу цивільного захисту та надзвичайних ситуацій;

– перебуваючи разом з студентами, підтримувати спокій та бути терплячими до них;

– при перебуванні в осередку радіоактивного або хімічного ураження дотримуватися встановлених правил поведінки і слідкувати, щоб їх виконували студенти;

– якщо отруйні речовини потрапили на відкриті ділянки тіла або одяг студентів – якнайшвидше обробити заражені місця дегазуючим розчином;

– після виходу із зараженої місцевості провести часткову або повну санітарну обробку;

– при несподіваній хворобі студерта надати йому першу допомогу, негайно сповістити лікувальний заклад та при необхідності вжити заходи до її ізоляції;

– в умовах надзвичайних ситуацій заборонити студентам відлучатись з навчального закладу, їсти сирі, немиті, необроблені продукти харчування;

– стежити за виконанням студентами правил особистої та радіаційної гігієни.

При аварії на АЕС.

Отримавши повідомлення відділу НС про виникнення аварії на АЕС необхідно:

  • укрити студентів у захисних спорудах (ЗС), які є. За відсутності ЗС або неможливості зайняти ЗС, залишитися у приміщенні та провести додатково його герметизацію;
  • організувати прийняття йодистого препарату;
  • ввести режим радіаційного захисту;
  • виставити пост радіаційно-хімічного спостереження та організувати чергування його особового складу;
  • згідно із вказівками управління надзвичайних ситуацій області організувати евакуацію студентів та педагогічно-адміністративного перооналу.

При забрудненні ртуттю, її парами необхідно:

Отримавши повідомлення відділу з надзвичайних ситуацій про аварію на хімічно-небезпечному об’єкті з викидом аміаку (хлору та ін.) та небезпеку хімічного зараження, необхідно:

  • негайно вивести всіх із зони зараження в безпечне місце;
  • у разі неможливості негайно вийти із зони зараження залишатися в приміщенні та провести додатково його герметизацію;
  • організувати евакуацію студентів у безпечне місце після проходження хмари забрудненого повітря;
  • вихід із зони хімічного зараження здійснювати в бік, перпендикулярний напряму вітру, уникаючи переходів через тунелі. яри (в яких концентрація хімічно-небезпечних речовин вища);
  • при підозрі на отруєння хімічно-небезпечними речовинами виключити фізичне навантаження, дати багато пити та викликати лікаря.

При забрудненні ртуттю, її парами необхідно:

 

  • негайно повідомити відділ надзвичайних ситуацій району (міста) та санепідемстанцію;
  • вивести студентів та педагогічно-адміністративний персонал із забрудненої території і виключити доступ до неї;
  • організувати демеркуризацію і санітарний контроль за її проведенням спеціалістами санепідемстанції (утримання парів ртуті в повітрі приміщення після демеркуризації не більш як 0,0003 мг/м3);
  • повторний контроль за утриманням парів ртуті зробити двічі з інтервалом 7 днів;
  • до проведення занять у приміщенні приступати лише після дозволу місцевої адміністрації.

 

При виникненні пожежі необхідно:

  • негайно зателефонувати за номером 101, викликати пожежну службу та евакуювати студентів та педагогічно-адміністративних працівників у безпечне місце згідно зі схемою евакуації;
  • організувати винесення майна у безпечне місце та надійну охорону, відключити електропостачання;
  • проконтролювати, щоб усі студенти та педагогічно-адміністративні працівники були евакуйовані із зони пожежі у безпечне місце;
  • організувати гасіння пожежі наявними і первинними засобами пожежогасіння до прибуття пожежної служби;
  • організувати зустріч пожежних підрозділів;
  • при рятуванні потерпілих із приміщення, що горить, та гасінні пожежї дотримуватися правил:

1) перш ніж увійти в приміщення, охоплене полум’ям, накритися з головою мокрим покривалом;

2) відчиняти двері в задимлене приміщення, обережно, щоб запобігти спалаху полум’я від швидкого припливу свіжого повітря; відчиняючи двері, знаходитись з боку ходу дверного полотна;

3) у сильно задимленому приміщенні рухатися, зігнувшись або поповзом;

4)для захисту від чадного газу дихати через зволожену тканину.

Слід пам’ятати, що:

 

– якщо на вас загорівся одяг, лягайте на землю і перекочуючись збийте полум’я;

– побачивши людину в одязі, що горить, накиньте на нього пальто, плащ або покривалом і щільно притисніть; на місце опіку накласти пов’язку та відправити в лікарню;

– якщо горить електропроводка, то спершу відключити рубильник, а потім гасити;

– виходити із зони пожежі в навітряну сторону.

Проведення евакуаційних заходів у навчальних закладах має свої характерні особливості. Пов’язано це з тим, що в навчальному закладі одночасно може перебувати значна кількість людей, тому евакуація з приміщення навчального закладу потребує більше часу, ніж евакуація зі звичайного помешкання. В даному випадку надзвичайно важливо, щоб якомога швидше оголосити тривогу.

  • Потрібно негайно гучним голосом чи за допомогою гучномовця оголосити тривогу. Про виникнення НС інформується, в першу чергу, персонал, який може допомагати при проведенні евакуації людей із приміщення навчального закладу. Всі евакуйовані мають збиратися у визначеному місці для проведення переклички. Після оголошення тривоги потрібно викликати рятувальників.
  • По прибутті рятувального підрозділу його слід поінформувати про кількість евакуйованих із приміщення навчального закладу та про місце подій. Рятувальникам потрібно надати план евакуації.
  • Евакуація.При звуках сирен і переривчастих гудків підприємств (це сигнали “Увага всім!”) негайно увімкніть приймач радіотрансляційної мережі або телевізор. Уважно слухайте інформацію про надзвичайну ситуацію та порядок дій;
  • В РАЗІ НЕОБХІДНОСТІ НЕОБХІДНО ВЖИТИ ЗАХОДІВ ДЛЯ ЗМЕНШЕННЯ ПРОНИКНЕННЯ ОТРУЙНИХ РЕЧОВИН В БУДІВЛЮ: ЩІЛЬНО ЗАКРИЙТЕ ВІКНА ТА ДВЕРІ, ЩІЛИНИ ЗАКЛЕЙТЕ;

 

  • В разі необхідності евакуації допоможіть студентам одягнутися та зібрати необхідні речі;
  • Дізнайтесь у місцевих органів влади про місце збору громадян для евакуації та уточніть час її початку. Упакуйте в герметичні пакети та складіть у валізу документи, цінності та гроші, предмети першої необхідності, ліки, мінімум білизни та одягу, запас консервованих продуктів на 2-3 доби;
  • Підготуйте запас питної води: наберіть воду в герметичний посуд чи ємності, підготуйте найпростіші засоби санітарного оброблення (мильний розчин для миття рук);
  • Перед виходом з будинку вимкніть джерела електро-, водо- та газопостачання, візьміть підготовлені речі, одягніть засоби захисту.
  • Після сигналу „Тривога” студенти повинні звільнити приміщення аудіторії за командою викладача, відповідального за кабінет. Виходити із аудиторії бажано поодинці. Студенти мають залишити навчальний заклад в супроводі викладача, керівника групи. При цьому слід зачиняти вхідні двері, якими ніхто більше не користуватиметься.
  • Після сигналу тривоги директор навчального закладук повинен прибути до заздалегідь визначеного місця збору студентів закладу освіти, куди надходитиме інформація від усіх підрозділів про перебіг евакуації.

 

  • Про всяк випадок потрібно також планувати додаткові заходи для евакуації студентів-інвалідів та студентів із неврівноваженим характером.
  • Якщо під час тривоги класного журналу у викладача не виявилося, тоді журнал необхідно якомога швидше доправити до місця збору, щоб провести повноцінну перекличку. Усі розмови та пустощі під час здійснення евакуації студентам потрібно заборонити задля того, щоб зайвий шум не заважав студентам чути усі команди та вказівки керівника групи.
  • На сходах під час руху студенти з одної навчальної групи повинні триматися разом та організовано спускатися донизу по одній стороні сходів, друга сторона має бути вільною для руху студентів з іншої навчальної групи , окрім випадку, коли сходи надто вузькі. Забороняється також випереджати групи студентів або окремих людей на сходах, що прямують до виходу.
  • УСІ КУХАРІ ТА ПРИБИРАЛЬНИЦІ, АДМІНІСТРАТИВНИЙ ТА ІНШИЙ ПЕРСОНАЛ ЗА КОМАНДОЮ “ТРИВОГА” ПОВИННІ НЕГАЙНО ВІДБУТИ ДО МІСЦЯ ЗБОРУ.

 

  • Без дозволу пожежної охорони забороняється будь-кому залишати місце зібрання чи повертатися до будівлі, що загорілася, окрім випадків, коли потрібно організовувати пошук людей у приміщенні.
  • Збір.Місце збору повинно обиратися заздалегідь. Кожена навчальна група, що прибула до місця збору по тривозі, повиненна зайняти визначене місце у строю і не може його змінювати без розпорядження директора. Місце збору слід визначати під накриттям чи в іншій будівлі.
  • Перекличка.Після прибуття навчальних груп до місця збору потрібно одразу здійснити перекличку. Бажано це робити за класним журналом, а кожна відповідальна за евакуацію особа повинна особисто повідомляти ди­ректора про кількість евакуйованих.
  • Якщо когось немає, потрібно негайно розпочати пошуки відсутніх в усіх можливих місцях, де вони б могли перебувати.
  • Начальника пожежної охорони, що прибув на місце події, повинен зустріти директор і проінформувати його про перебіг евакуації.
  • Інструктаж.У перший день навчального півріччя всі нові студенти та члени персоналу мають бути ознайомлені з усіма можливими маршрутами евакуації.
  • Навчальна евакуація.Її слід проводити не менше одного разу за пвівріччя Записи про навчальну евакуацію вносяться до журналу. Не можна допускати одноманітності у викладах на інструктажах.

викладачі, НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ І адміністративний ПЕРСОНАЛ коледжу ПОВИННІ ТВЕРДО ЗНАТИ СВОЇ ОБОВ’ЯЗКИ НА ВИПАДОК АВАРІЇ АБО ПОЖЕЖІ ПОБЛИЗУ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ, СТИХІЙНОГО ЛИХА, МІСЦЕ УКРИТТЯ студентів, МАРШРУТ ПРЯМУВАННЯ ДО НЬОГО. ДЛЯ ЦЬОГО У ВСІХ ОСВІТНІХ УСТАНОВАХ ПОВИННІ ПРОВОДИТИСЯ ЗАНЯТТЯ, ТРЕНУВАННЯ.

ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОБОВ’ЯЗКИ ВИкладача, КЕРІВНИКА групи:

 

  1. Відповідють за безпеку проведення навчально-виховного процесу, проводить інструктажі з студентами з охорони праці під час навчальних занять з обов’язковою реєстрацією в журналі обліку навчальних занять.
  2. Несуть особисту відповідальність за збереження життя і здоров’я студентів під час навчально-виховного процесу. Повідомляють директора коледжу про нещасний випадок, що трапився. Організовують надання першої допомоги потерпілому.
  3. Інструктують студентів під час проведення позакласних і позаколеджних заходів з реєстрацією у спеціальному журналі.
  4. Проводитять профілактичну роботу щодо запобігання травматизму серед студентів.
  1. Дії виклаадача при аваріях, катастрофах й стихійних лихах повинні грунтуватися на інструкціях пам’ятках, розроблених службами цивільного захисту і надзвичайних ситуацій у відповідності з місцевими умовами;
  2. У кожній навчальній аудиторії , навчальному кабінеті на видному місці повинен знаходитися план евакуації з конкретного приміщення. Якщо за планом евакуації передбачено використання запасного виходу, то він повинен бути вільний, не захаращений різними предметами. Якщо двері запасного виходу за умовами охорони будівлі закриваються на замок, то в плані евакуації необхідно вказати, де знаходиться ключ від запасного виходу;
  3. У всіх приміщеннях закладу освіти обов’язково повинні матися медичні аптечки з набором основних засобів першої медичної допомоги: йоду, бинтів, перев’язувальних гумових джгутів, водного розчину аміаку;
  4. У всіх загальноосвітніх закладах повинна матися місцева або власна радіоточка, радіомережа, за якою у разі надзвичайних ситуацій будуть передаватися повідомлення, оповіщення, попередження або вказівки викладачам про необхідні дії;
  5. Викладачу ні в якому разі не можна втрачати самовладання, панікувати самому і не допускати паніки серед студентів. Залишати приміщення при виниклої надзвичайної ситуації можна тільки в організованому порядку. Викладачу потрібно пам’ятати, що паніка зазвичай створює штовханину, тисняву, причому евакуація значно ускладнюється, збільшується загроза життю студентів;
  6. Щоб полегшити викладачу його дії під час надзвичайної ситуації, необхідно періодично проводити навчання певної спрямованості з евакуацією з будівлі;
  7. Щоб аварії не були несподіванкою, викладачу необхідно знати, які підприємства знаходяться поблизу освітньої установи і які можуть бути аварії (вибухи, викиди отруйних газів, пожежі з виділенням токсичних речовин і т.д.). Потрібно завжди пам’ятати про те, що багато підприємств знаходяться в даний час в передаварійному стані внаслідок сильної зношеності основного обладнання та очисних систем. У зв’язку з цим можуть бути залпові викиди в атмосферу або в систему стоків шкідливих і небезпечних для життя речовин;
  8. Викладачу необхідно також знати його подальші дії після евакуації з будівлі і місцезнаходження безпечних укриттів.

– почувши сигнал «Увага всім!», викладач спрямовує студентів в навчальну аудиторію, у якій повиненна бути пара за розкладом;

– по класному журналу він перевіряє наявність студентів;

– уточнює інформацію у чергового адміністратора: порядок, напрямок руху і місце збору;

– у разі необхідності евакуації виводить студентів з навчального закладу;

– закриває двері після виведення студентів з метою зменшення швидкості розповсюдження пожежі по будівлі;

– негайно доповідає директору навчального закладу , начальнику цивільного захисту навчального закладу.

– ШВИДКО І ОРГАНІЗОВАНО ЗАЙТИ В навчальну аудіторію ЗГІДНО З РОЗКЛАДОМ ;

– УВАЖНО СЛУХАТИ І ВИКОНУВАТИ ВСІ РОЗПОРЯДЖЕННЯ ВИкладача;

– ОРГАНІЗОВАНО СЛІДУВАТИ В РАЗІ ПОТРЕБИ ДО ПУНКТУ ЗБОРУ (ЕВАКУАЦІЇ);

ДОПОМОГТИ ВИКЛАДАЧУ ШВИДКО ПРОВЕСТИ ПЕРЕКЛИЧКУ.

АНАЛОГІЧНІ ДІЇ ПЕРЕДБАЧАЮТЬСЯ І ПРИ НАДХОДЖЕННІ СИГНАЛУ ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ.